طراحی مطابق آفوردنس

 

قانون آفوردنس

 

یکی از قوانین مهم در طراحی استفاده از قانون آفوردنس است. قانون آفوردنس می گوید طراحی باید متناسب با نیاز انجام شود.

ویژگی ای که نشان می دهد خصوصیات فیزیکی یک شی ء یا محیط بر روی عملگرد آن تاثیر می گذارد.

آفوردنس ابتدا توسط گیبسون در علم روانشناسی وارد شد و سپس توسط نورمن به حوزه طراحی ورود کرد.

اصل افوردنس از پیش از مطرح شدنش در سراسر تاریخ طراحی ابزار و وسایل, در زندگی بشر, توسط طراحان به طور ناخودآگاه مورد استفاده قرار می گرفته است.

افوردنس نه به طور کامل متعلق به حوزه فیزیکی است و نه کامل متعلق به حوزه روانشناسی است. افوردنس سازگاری تولید با نحوه استفاده است. آن حسی است که ابتدا هنگام دیدن محصول به انسان دست می دهد و او را به نحوه درست استفاده کردن هدایت می کند. مثلا درب هایی که با

هل دادن باز می شوند اگر به جای دستگیره روی آنها یک صفحه مسطح که طول و عرض آن هم اندازه دست انسان باشد, تعبیه شود, ناخودآگاه اشخاص را به هل دادن در وادار می کند و به این نحوه در اسرع وقت و به سرعت نحوه درست استفاده را به شخص انتقال می دهد.

یکی از امکاناتی که افوردنس می دهد در طراحی های چاپی , طراحی براساس نوع در دست گرفتن و یا طراحی براساس نحوه درست باز شدن صفحات می باشد.

یکی از نقش های

افوردنس کمک به نابینایان در برقرار ارتباط با چیزی است که در  دست دارند و یا از آن استفاده می نمایند.

نحوه طراحی جعبه های محصولات غذایی مثلا نوشیدنی ها یا سس ها, نحوه طراحی محصولات بهداشتی و آرایشی مانند شامپو ها و ... این نحوه طراحی مطابق با چگونگی استفاده گاهی به نابینایان و یا کودکان که درک کاملی از محصول ندارند, کمک می کند تا به سرعت پی به نحوه استفاده و برقراری ارتباط نمایند.

در واقع طراحی مطابق قانون افوردنس, یک طراحی تعاملی است با مخاطب و می توان در موفقیت تولید و محصولات کمک زیادی نماید.