طراحی کاتالوگ حرفه ای

 

طراحی کاتالوگ حرفه ای

روزانه شرکتهای متعددی برای ارائه خدمات و کالاهای خود نیاز به تهیه کاتالوگ و بروشور جهت معرفی کالا یا خدمات خود دارند.

طراحی بروشور یا کاتالوگ در یک کتابچه یا اوراق چند لتی صورت می گیرد. یک طراح حرفه ای ابتدا باید به دسته بندی مطالب و کالکشن های عکس ها بپردازد تا بتواند یک خروجی هدفمند و سودمند را ارائه نماید.

عناصر و فضاهای اطراف مطالب و عکس ها باید به نحوی کاملا شبیه هم در جای خود قرار گیرد تا یکپارچگی در طرح کلیه صفحات به چشم خورد. با ایجاد ویژگی های مشترک در میان مطالبی که در اختیار دارید، طرحی شامل فضاهای پر و خالی ایجاد نمایید. برای تامین انسجام صفحات آنها را به صورت طرح یا مطلب دو صفحه ای یا حتی بهتر به صورت مطالبی کامل طراحی کنید. زیرا صفحات مذکور در معرض دید خواننده قرار گرفته و توسط او ادارک می شوند. هرگز از رعایت تکرار و توازن در این کار اجتناب نکیند.

حواستان باشد در طراحی کاتالوگ یا بروشور، ضمن رعایت انسجام و بکار بردن عناصر مشترک برای یکپارچگی و وحدت طرح، تکرار خسته کننده است. از سوی دیگر تنوع به خودی خود موجب برهم خوردن انسجام می گردد. قابل رویت ترین عناصر، برای آنکه بتوان آنها را به صورت منسجم مطرح کرد عبارت اند از: حاشیه ها و فضای سفید، حروف، اندازه و نوع تصاویر و عکس ها، لوگو و رنگ.

خوانندگان صفحات یک کاتالوگ، ابتدا به گوشه راست بالای صفحه می نگرند. آیا این بدان معناست که طراحان باید نقطه شروع کار خود را از آنجا قرار دهند؟

خیر، اما همانگونه که والتر دکسل آلمانی تاریخ شناس هنر و طرفدار چاپ ساده در عصر باهاوس معتقد است، طراحان صفحات در طراحی کاتالوگ و هر نوشتاری دیگری، باید برای این واگرایی از انتظارات تطبیق هایی انجام دهند. همانند آغاز یک پیام از گوشه راست بالای صفحه هدایت خواننده در مسیر هایی که برخلاف معمول است نیازمند ایجاد سازگاری بیشتر بین عناصر است؛ به عنوان مثال وضوح بخشیدن بسیار سلسله مراتب به نحوی که کانون طرح مثلا واقع در انتهای صفحه به طور آشکار برجسته گردد.

پیام ها با گذشت زمان ارسال می شوند. اعم از اینکه از  نظر گذراندن یک صفحه یا طرحی دو صفحه ای چند ثانیه طول بکشد و یا اینکه ورق زدن یک مطلب در کاتالوگ یا بروشور چند صفحه ای چند ثانیه بیشتر ادامه یابد. زمان حاکی از فضا و حرکت است. از یک عنصر به عنصر دیگر و از یک صفحه به صفحه بعد. حرکت نیازمند جهت است. جهت به موجب منسجم ساختن عناصر و هدایت توجه به اطلاعات کلیدی است.

یک طرح پویا نیازمند تاکید است و این تاکید از راه مسیر معمول تفهیم بصری صورت می گیرد اعم از عمودی یا افقی و یا ضربدری . نیروی یکنواخت کننده و جهت دار، طرحی ایستا ایجاد می کند که نگاهی کلاسیک یا سنتی را در پی دارد. البته هر چند چنین طرحی در شرایط مقتضی یک انتخاب منطقی است اما بطور کلی نمی تواند نیاز خواننده را برای انتقال پیام ، به صورت داینامیک و پویا برآورده سازد.